28.10.2009 Petervæltemigej
Kære Vinvenner,

Jeg er Danmarksmester i disciplinen “distræt markedsføring”. Det gør mig ondt at indrømme det, men sådan er det da. Hvor kommer “distraktionen” fra? Jo, fra den kontinuerlige strøm af gode vine jeg modtager, rekvirerer og SKAL smage, altid på jagt efter den flaske, der viser sig at være et fund, et scoop. Lysten driver værket.
I processen dog, glemmer jeg gårsdagens perle og som en anden vinCasanova farer jeg videre i jagten på den næste overraskende, gode flaske. Godt, både for jer og for mig, al denne søgen, denne vinnysgerrighed, denne interesse for vinene og for den verden, der bevæger sig omkring dem. Den medfødte risiko er dog, at for hver ny mail, for hver ny vin vendes der en side, og vine fra sidste uge glider i glemmemailsene. Jeg kunne nævne Sorbaianos Pian del Conte, D’Angelos knippelgode Sacravite, De Tarczal Marzemino, San Micheles pragtfulde Traminer og mange andre gode Huse, alle gode vine som ligger køligt på lageret og venter på, at det er deres tur til at komme på scenen.
Sådan er vilkårene og sådan ville det være, også selv om jeg var den eneste italienske vinhandler på nettet (så heldige er I ikke!). Baggrundstøjen er høj, tilbuddene vælter ned over jer, over mig, fra alle sider. Det minder mig lidt om blomsterhandlerne foran “il Verano”, Roms hovedkirkegård ved San Lorenzo kvarteret. De har deres stader op ad muren på begge sider af den enorme jernportal. Allerede når de sørgende nærmer sig og er en ti-femten meter fra indgangen, kalder sælgerne på dem og råber blomstrenes navne og buketternes priser: “Kom, kom den vej, kom til mig”. De fleste sælgere er kvinder og tit kommer de helt op til den, de har udset sig som potentiel kunde, tager ham ved armen og byder sig til med livskraftige udtryk, som minder om en anden tidsalder og en anden profession. Som barn undrede jeg mig altid over kontrasten mellem larmen, konkurrencen, eksplosionen af liv og farver lige foran
“den hellige mark” hvor, engang inde, der skulle tales sagte og vi børn måtte ikke engang løbe.
På en måde er det det samme med vinsalget. Jeg råber og skriger og skriver, prøver at sælge min buket, og så ugen efter er det en ny vin. Er alt glemt om de gamle? Er de “visnet”? Nej, egentlig ikke. Det er bare det, at jeg bryder mig ikke om gentagelser, men gentagelser er humlen i enhver form for reklame. “Bombardement” virker. Jeg hader det som pesten. Når man har sagt noget én gang, burde det være nok. Men nej, jeg kan se, at det hjælper at være vedholdende i at gentage ens budskab. Især når det gælder nogle pragtfulde vine, som ikke har fået den opmærksomhed de – og I – fortjener. Det ville gøre mig ondt som vinelsker, mere end som vinsælger, hvis disse vine skulle undgå jeres opmærksomhed.
Jeg taler om Massimiliano Calabrettas Etna vine. Gør mig, ham og især jer selv en tjeneste: klik jer til ugemailen den 12. august i år (*). Organisér en blindsmagning med de fineste Bourgogne, de fineste Barolo og bland hans 2001 Etna DOC som “dark horse”. Bliv forbløffet. Det samme gælder hans hvide Carricante og hans Nonna Concetta, en nerello mascalese fra druer fra prephylloxera-vinplanter. Vinen er hverken filtreret eller på nogen anden måde stabiliseret. Det betyder, at I skal hælde den nænsomt. En vinven oplevede den naturlige “skjorte”, som vinen danner på flaskens inderside, som “mug”. Det er blot den naturlige aflejring af en naturlig vin. Vinvennen fik flaskerne byttet og nu håber jeg, at han oplever vinens sande og ægte klasse.
Den eneste fejl ved Massimiliano Calabretta er, at han er en “rising star”. Få kender ham endnu og derfor er hans priser moderate. De mere kendte producenter, som hans kvalitet kan sammenlignes med, Passopisciaro, Cornelissen o.a., sælger til priser, der er mindst det dobbelte. Endnu en grund til at gå på opdagelse i Massimilianos vine. Magen til klassevine i sådan et fornuftigt prisniveau skal jeg petervæltemig ikke lade sygne hen blandt de glemte vine!
Calabrettas Etna Rosso 2001 er en vinelskers vin. Jeg mener ikke, at man skal være en vinkender for at sætte pris på den, nej, snarere at allerede ved første slurk vil man kunne placere vinen blandt de bedste i ens vinoplevelser.
Bestil et par flasker og bliv overbevist! Det er en vin, der ikke burde mangle i jeres “arkiv”!
For at bestille send blot en svarmail til
Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.
med teksten “ETNA” i Emne/Subject. Skriv hvor mange flasker I ønsker. Jeg vil ikke tøve med at anbefale til at starte med to flasker af hver vin ( 2 x Carricante hvid 105,- ) + ( 2 x Etna Rosso 2001 DOC 135,-) + ( 2 x Nerello Mascalese 149,-) : 778,- kr . For at overbevise de mest genstridige af jer delsponsorere jeg fragten: 90,- kr. overalt i landet.
Ved bestilling af tolv flasker, gerne blandet, er fragten 0,- kr. overalt i landet.
Ciao,
Carlo
PS
For fem år år siden plantede Massimiliano et par hektar med pinot nero.
Jeg vil holde jer “orienteret”, når de første flasker er klar, om et par år. Hvilket minder mig om den store pinot nero smagning på Annekset til Restaurant Kanalen på Christianshavn. For dem af jer, der holder af langtidsplanlægning, vil jeg påminde, at smagningen foregår nu på mandag (den 2. november).
Er I gået glip af indbydelsen send blot en svarmail med teksten “PINOT NERO” i Emne/Subject.
(*)
http://www.carlomerolli.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=551&Itemid=93
OBS! ÆNDRING AF ÅBNINGSTIDERNE på lageret beliggende Skovlytoften 1, 2840 Holte:
(indgang MODSAT SIDE = på højre side af vores røde bygning!)
I DAG: Onsdag den 28. oktober: LUKKET Baricchi Smagning
Torsdag den 29. oktober: 14:00 til 17:00
Fredag den 30. oktober: 14:00 til 17:00
Lørdag den 31. oktober: LUKKET
Søndag den 1. november: 13:00 til 15:00
Mandag den 2. november: LUKKET: PINOT NERO smagning