Det hele skyldes en ung mand, en kunde, der havde været på ferie i Firenze. Han kom forbi min butik med en flaske. “Den har jeg smagt i forgårs på en trattoria i centrum. Det er en Chianti-Chianti lige, som Chianti altid skal smage, når den er bedst. Prøv den, jeg tror det er noget for dig.” Den unge mand havde ret. Det var en god, genuin, læskende, robust, noget rustik Chianti. Og sådan har det været lige siden den dag i 1990, da jeg straks tog kontakt med producenten: Pietro Majnoni.
Dette snakkede jeg med Pietro om, fordi jeg havde fundet et gammelt katalog, hvor der stod en notits om én af hans vine, der havde vundet en lokalpræmie.
“Jeg kan sige næsten med sikkerhed, at kataloget er fra 1976, da vi vandt præmien Toscanello d’Oro med vores Chianti 1967. Meget har ændret sig, men vi har ikke ændret på den måde vi laver vin på. Jo, på et punkt: i dag driver vi gården økologisk”.
Den uafbrudte tradition for kvalitet er måske en god forklaring på den success, Pietros vine høster hos jer. Bagsiden af medaljen er, at jeg ikke behøver at gøre reklame for hans vine: de “kører”. Men som I ved, er det aldrig godt at tage tingene – for ikke at sige menneskene - for givet. Derfor har jeg lovet Pietro at slå lidt på trommerne for hans vine og hans umådeligt lækre olivenolie. Har endda lokket ham til lidt, kortvarig, “promozione”.
Kassen er tiltænkt især de vinvenner, der ikke kender Pietro Majnonis vine.
Alle kan naturligvis være med (! ).
Indholdet består af fire Chianti, en Toscana IgT og en Olivenolie.
Beskrevet på denne måde lyder det ikke af noget specielt, men heldigvis har vi med en dedikeret og dygtig producent at gøre!
Om Chianti-vinene vil jeg bekræfte, at vi stadigvæk er i den “Chianti-Chianti”-kategori, som fik mig til at kontakte Pietro i sin tid. Det er ikke noget under, at disse vine har så mange loyale kunder. Madvine og drikkevine hvis eneste store minus er, at deres producent, vinbonden Pietro Majnoni, helst vil bruge sin tid på at lave vin “end at pleje italienske vinjournalister.”
Derfor vil I lede forgæves efter Pietros vine i Gambero Rosso, Veronelli og Slow Food vinguider. “Før eller senere skal de nok “opdage” mig, men så kan det være, at jeg får primadonna nykker og sætter priserne op.” Nej tak: en af Pietros force er vinenes glimrende forhold mellem pris og kvalitet.
“Let’s keep it like this”.
Kassens almindelige pris er 609,- kr.
Promotionspris for de første 65 kasser er: 500,- kr.
http://shop.carlomerolli.dk/produkter/8-toscana/1563-pietros-kasse-/
Vinene og olien kan naturligvis også bestilles separat fra webshoppen: 10% rabat er fratrukket.(*) Promotionen varer februar måned ud. Vinene – de, der er tilbage fra denne ugåglipbare promotion - vil blive skænket den 4. marts på vores smagning “Omkring en ‘hund’”:
og mon ikke en god Chianti ville passe fint til lammeragout’en sammesteds:
http://shop.carlomerolli.dk/produkter/36-vinsmagninger/1562-aftensmad-hos-rabes-have/
Udenfor ovenstående tidspunkter: åbent efter nærmere aftale for afhentninger m.m.
< Forrige | Næste > |
---|