Lager og afhentning: Skovlytoften 1 / 2840 Holte / tlf 4585 1978
Kontor: Kongsvænget 38 / 2830 Virum / Telefon 45851978

04.04.2018 Fra vinhandlerens hverdag

Kære Vinvenner,

For jer, der tror, at vinhandlergerningen består i en lang lyksaliggørende række af vinsmagninger, kommer der her en samling af de spørgsmål, som I har stillet mig de sidste par måneder. Jeg har samlet dem her, fordi nogle er relevante og nogle ikke så relevante. De sidste er som regel de sjoveste. Enjoy.....:

Spørgsmål (Q):

"Hvad er dit bedste vintilbud i øjeblikket? Jeg bryder mig ikke om Barolo, Lambrusco, Chianti, Merlot og italiensk vin i det hele taget. Ellers er prisen ingen hindring."

Svar (A)

"Tak for din mail. Jeg er heller ikke helt tilfreds med alle italienske vine, men nu er det ligesom for sent for at skifte sortiment."

Q: "Hvad koster det at være medlem i din vinklub?"
A: "Tak for din mail. Principielt ikke noget, men frivillige bidrag bliver ikke afvist."

Q: "Jeg har fået foræret en flaske Lambrusco med dit navn på. Vinen var ikke rosé men dybrød: er det fusk?"
A: "Tak for din mail. Gætter jeg forkert hvis jeg siger, at du er mellem 45 og 60 år gammel?

Q: "Vi skal holde ferie i Italien til sommer: hvad koster det at leje sig ind i din vingård?"
A: "Det ville naturligvis være gratis, hvis jeg havde en vingård altså."

Q: "Jeg har købt disse Chianti, billede vedhæftet, men jeg synes de er sure: kan jeg bytte dem eller få pengene tilbage?"
A: "Naturligvis: enhver anstændig vinhandler vil bytte eller refundere beløbet. Det gør jeg også: men prøv først dér, hvor du har købt vinen."

Undertiden sker henvendelserne telefonisk:

Q: "Goddag. Vi er en vinklub i.......og vi plejer at få vinhandlere til at præsentere deres vine og hvis vi synes om dem, så køber vi engros".
Q: "Hvor mange vine plejer I at smage?"
A: "Tolv til tyve vine, lidt blandet rød, hvid og mousserende."
Q: "Hvor mange er I i vinklubben?"
A: "Tre: min kone, mig selv og en af vore gode venner".
Q: "Sælger I så videre?"
A: "Nej, det er til privat forbrug."
Q: "Jamen hvor mange flasker plejer I at købe, sådan cirka?"
A: "Op til tre kasser, en kasse per mand."
Q: "Og hvor meget plejer I at betale for vinsmagningen?"
A: "Nej, det skal ikke koste os noget."
Q: "Ah: og hvor mange vinsmagninger har I haft indtil nu?"
A: "En."
Q: "Ah jeg ser. Jeg stiller gerne op, men I skal være lidt flere, sådan en femten tyve deltagere. Kan I klare det?"
A: "Nej nej: vi er ikke interesseret i at være flere. Det er hyggeligt som det er......."

Andre gange har jeg det indtryk, at folk driller lidt:

Q: "Goddag. Er det hos Philipson Wine?"
A: "Gid det var...."

Eller taget totalt fejl:

Q: "Hej, jeg vil sige, at vi er temmelig utilfredse med den betjening vi fik igår og at lammeculotten iøvrigt var sej..."
A: "Det er jeg ked af at høre, men hvordan var vinen?"
Q: "Vinen var såmænd OK: man tager sjældent fejl af en Cotes du Rhône. Prisen var også OK."
A: "Forståeligt nok. Må jeg bede om Deres e-mailadresse, så jeg kan prøve at kaste lidt lys på sagerne?"
Q: "Ikke tale om. De vil læse om Deres restaurant i Tripadvisor."

Så er der den klassiske, det sker flere gange om året:

Q: "Vi var på restaurant X og fik vi denne vin (billede vedhæftet). Er det en du fører?"
A: "Desværre nej, det kan sikkert googles, men kunne I ikke spørge restaurantens personale, hvem de har vinen fra?"
Q: "Det gjorde vi også, men de ville ikke afsløre det."

Det er mig en gåde, at tjeneren ikke udnytter "the sweet spot" for a) at være hjælpsom over for en kunde b) at forsøge at sælge en flaske vin eller to til den pris han/hun nu synes, at vinen skal koste og så lade kunden om valget at acceptere prisen eller ej. Men vi er så mange med så forskellige meninger.

HAPPY ENDING

Naturligvis er der også en del fagrelevante spørgsmål, som I ikke har været i stand til at få Google til at besvare. Bliv endelig ved med dem og bliv endelig ved med at tage fejl og spørge mig om alt mellem himmel og vin. Enhver anledning til dialog er uvurderlig god. Just for the record: det lykkedes mig at gøre den første spørger, ham der ikke brød sig om italiensk vin, interesseret i en prøvekasse. Nu må vi se, om jeg hører fra ham igen.......:

OG SÅ KOM IKKE BAGEFTER OG SIG, AT I VAR PÅ FERIE.....:
...eller at det var for koldt og I har hovedet andre steder: søndag den 8. april er sidste frist for at forudbestille og forudbetale "gudedrikken". Prisen er ren og skær engrospris og vinen den kender I jo: det er min/vor MUTINA herunder afbildet med sine kumpaner:

Ciao, Carlo

PS: MEDIMPORT: I VERONI

Huset har gennemgået en stille men dyb revolution. Ikke at de havde behøvet det, da kvaliteten altid har været ret høj hos denne forholdsvis unge Rúfina producent, men hele produktionen er nu certificeret økologisk og man har satset på enkeltmarks druer for deres Riserva QUONA. Så de nye etiketter skyldes ikke, at de....kedede sig. Luca Innocenti, export manager og factotum hos I Veroni, mener at den aktuelle Riserva 2014 QUONA er godsets bedste vin nogensinde. Noget af en påstand, men jeg har smagt på vareprøven og vil give ham ret: rendyrket elegance!

I følgende link finder I hele den nye produktion fra I Veroni til priser, der faktisk er engros priser. Engros priser til detailkunder er den formula, I bedst kan li'. Herefter kun én bøn fra min side: vent ikke for længe med at beslutte jer:

ÅBNINGSTIDER på lageret beliggende Skovlytoften 1, 2840 Holte:
Udenfor nedenstående åbningstider: send en mail eller ring til 4585 1978

IDAG Onsdag den 4.april: 14:00 til 17:00
torsdag den 5. april: 14:00 til 17:00
fredag den 6. april: LUKKET: italiensk Vinfestival i Politiken
lørdag den 7. april: LUKKET: Italiensk vinfestival i Politiken TILLYKKE CHRISTINA!!!
søndag den 8. april: 13:00 til 16:00

Udenfor ovenstående åbningstider: send en mail eller ring til 4585 1978

Webshop

Online Shop
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10